IT Life Cycle Management

IT Life Cycle Management – van IT wieg tot IT graf

Organisaties staan voortdurend onder druk om efficiënter te werken, om meer te doen met minder, om flexibeler te kunnen reageren op de markt, met een hogere kwaliteit en betrouwbaarheid en dit alles tegen een zo laag mogelijke TCO (Total Cost of Ownership).

Met systems management wordt het proces bedoeld dat ervoor zorgt dat een computergebruiker volledig productief kan werken. Deze catalogus beschrijft de onderdelen die onderdeel uitmaken van dit proces. Deze zijn de volgende:

  • Het routinematig inventariseren van alle aanwezige hardware en software;
  • Proactieve distributie van van software patches en update voor het onderhoud van software en applicaties
  • Traceren welke applicaties worden gebruikt,hoe vaak ze worden gebruikt en door wie om zodoende te kunnen bepalen of met niet te veel of te weinig licenties heeft aangeschaft (software compliancy in relatie tot de End User License Agreements van software fabrikanten).
  • Het kunnen bieden van ondersteuning bij de upgrade- en migraties van bestaande gebruikers en de provisioning van nieuwe gebruikers.

Rondom beveiliging zijn de belangrijkste aspecten de volgende:

  • Het verkrijgen en behouden van controle op de netwerk toegang van gebruikers;
  • Het kunnen opsporen van kwetsbaarheden binnen het netwerk
  • Het snel en adequaat kunnen verhelpen van deze kwetsbaarheden
  • Het kunnen opleggen van proactieve antivirus scans
  • Het leveren van bescherming middels firewall technologie
  • Het kunnen voorzien in snelle geautomatiseerde distributie van patches voor zowel operating systems als voor de bedrijfsapplicaties.

Er zijn vele toolboxen op de markt die in delen van bovenstaande aspecten kunnen voorzien. Deze hebben als grote nadeel dat het geen integrale oplossing biedt. Een integrale oplossing heeft een aantal duidelijke voordelen:

  • Het bestaat uit minder dubbele onderdelen zoals databases, consoles, licenties en daarop rustende onderhoudscontracten, knowledge bases en utilities;
  • Daardoor is de oplossing efficiënter in gebruik (lagere TCO, hoger gebruikersgemak, hogere Quality of Service);
  • Het heeft een kortere leercurve voor de mensen die ermee moeten werken;
  • Het geeft een grotere data integriteit en beveiliging;
  • Het vraagt om minder upgrades en onderhoud
  • Eventuele issues zijn makkelijker op te sporen en te verhelpen.

Om het samen te vatten is een geïntegreerde oplossing minder complex en dit vertaalt zich terug in geld, kwaliteit en gemak.