Mobile Device Management

Uw medewerkers brengen tegenwoordig hun eigen apparaten (ook wel BYOD, “Bring Your Own Device” genoemd) en technologie mee naar het werk. Gebruikers verwachten dat hun apparaten door uw IT-afdeling worden ondersteund en dat brengt verschillende uitdagingen op het gebied van beveiliging en beheer met zich mee.

  • Voorbeeld 1.Een van uw mobiele medewerkers heeft in het weekend een iPhone gekocht. Hij wil graag toegang tot zijn zakelijke e-mail en het intranet, en vraagt uw IT-afdeling hem te helpen bij het instellen hiervan. Is het IT-beleid van uw bedrijf hierop (BYOD) voorbereid?
  • Voorbeeld 2. Een manager binnen uw bedrijf heeft besloten om iPads voor het hele team aan te schaffen om zo de productiviteit te verhogen. Hij heeft dit echter niet met de IT-afdeling overlegd. Teamleden zijn nu allerlei applicaties aan het downloaden en gebruiken deze apps om thuis en op andere plaatsen buiten kantoor te werken. Is het IT-beleid voor licentie beheer van uw bedrijf hierop voorbereid?
  • Voorbeeld 3. U hebt net een dringende e-mail ontvangen van de financieel directeur van uw bedrijf. Hij is op zakenreis en heeft zijn gloednieuwe Android verloren. Er staat financiële informatie van het bedrijf en een lijst met de 500 beste klanten inclusief uitgebreide contactgegevens op zijn smartphone. Is het IT-beveiligingsbeleid van uw bedrijf hierop voorbereid?
  • Voorbeeld 4. Een van uw gebruikers heeft zijn smartphone per ongeluk in een taxi laten liggen. De smartphone bevat veel vertrouwelijke bedrijfsinformatie. en wordt niet door een wachtwoord beveiligd. Beschikt u over een beveiligingsbeleid en de mogelijkheden om het apparaat op te sporen en te wissen?

 

Als er nog geen plan voor dit soort zaken klaarligt, dan zult u nu snel in actie moeten komen. Deze eenvoudige voorbeelden maken waarom mobiel apparaatbeheer (mdm) een belangrijke rol speelt op de dynamische werkplek en welke uitdagingen het voor uw bedrijf met zich meebrengt.